Thursday 12 January 2012

APABILA AKU SUDAH DEWASA...





masih ingat ketika kita masih bayi, masih kecil, masih kanak2, masih bertatih untuk berjalan, bertatih untuk berkata2, dan masih ingat tatkala kita mula berlari, berkejar2 dengan adik-beradik....
masih ingat ketika kita pertama kali masuk zaman persekolahan, zaman tadika, menangis apabila ditinggalkan ibu bapa, merengek mahu pulang ke rumah, merengek mahukan ibu kita, masih ingatkah kita???
masih ingat ketika pertama kali masuk sekolah rendah...segalanya baru...menangis mencari ibu itu masih ada....sampai cikgu2 pun naik pusing kepala macam mana nak pujuk kita....hahaha...
masih ingat lagi ketika di sekolah menengah....perubahan persekitaran...perubahan suasana...kenalan2 yang mengikat tali persahabatan yang mungkin masih utuh sehingga kini....ukhuwah antara guru dengan para pelajar yang mungkin masih erat sehingga kini....semuanya kini hanya tinggal kenangan...suatu masa yang tidak akan dapat diputar kembali...seandainya masa itu dapat diubah aku memilih untuk meneruskan zaman persekolahan ku sehingga akhir nafasku...namun, ku tahu...semuanya itu mustahil...dan takkan akan terjadi...melainkan aku memilih kerjaya sebagai seorang guru...hehehe....

kini semuanya telah berubah...aku bakal menginjak ke umur 21 tahun (tahun depan yek..bukan tahun ni)....rasa macam baru semalam aku baru habis graduasi tingkatan 5...haha...aku rindukan zaman persekolahan ku...kawan2 ku..guru2 ku...dan segalanya yang berlaku pada masa itu...aku sangat merinduinya...

aku penat mentiti alam kedewasaan...lelah..letih...banyak masalah...macam2 nak kena fikir...itu...ini...
macam ni ke orang dewasa selalu berfikir???
masa kecik dulu bila orang dewasa kata seronoknya kalau dapat menjadi budak2 balik...kita akan balas yang kita tak sabar nak menjadi dewasa...nak kerja...nak itu..nak ini...sekarang aku faham kenapa dorang kata macam tu...sebabnya aku pun akan berkata macam tu juga kat adik2 aku...seronok tengok dorang tak perlu memikirkan pape...yang dorang tahu main, makan. tidur...hahahahaha...tu juga kerja yang aku selalu buat masa aku jadi macam dorang...hehehe...

tapi tu semua dulu...sekarang aku perlu mencorakkan hidup aku dengan betul...kalau aku salah percaturan kisah hidup aku yang aku pertaruhkan...bahaya tu...hehe...tapi aku buntu nak fikirkan semua tu...kepala aku rasa terbeban sangat...terlalu banyak perkara yang difikirkan oleh otak aku...sampai tak tercapai dek akal ku...(ttbe teringat kat lagu Elyana...kahkahkah)...aku tak tahu apa yang perlu aku pentingkan sekarang???

beginikah yang perlu aku  hadapi...perlu aku lalui...perlu aku harungi untuk ke alam dewasa....beginikah yang dilalui oleh orang lain??? atau aku seorang sahaja yang melaluinya??? terlalu banyak persoalan yang bermain di kotak fikiran ku..kepada siapakah harus aku tanya untuk aku mendapatkan jawapannya??? aku sendiri tak pasti...


YA ALLAH...KAU PERMUDAHKAHLAH URUSAN HAMBA-MU INI...
SESUNGGUHNYA AKU BERHARAP KEPADA-MU....
ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI...
AMIN....








HATE BEING ADULT....ARRGGHHH!!!!!!!!!!

T E K A N A N!!!!!!
 wasalam...

No comments:

Post a Comment