Sunday 22 April 2012

DIDIKLAH ANAK DENGAN CARA BERSEDERHANA...



budak2 sekarang tak sama dengan budak2 dulu...
perbezaan yang amat KETARA...


aku terfikir nak buat entry ni sebab pak menakan aku ada datang rumah...dia ada cerita perihal anak lelaki dia kat tempat belajar dia...aku terkejut harimau bila pak menakan aku kata dia bagi RM500 sebulan kat anak dia...WHATTTTTT???? RM500 sebulan tu....hanya untuk makan...dulu aku time aku belajar RM500 ni da macam perbelanjaan untuk 1 semester...termasuk la duit makan aku, duit topup aku, hal2 assg aku...ni sepupu aku rm500 untuk makanan jek...gila la...


aku pandang mak aku...and aku cakap..


"makan apa la budak ni...orang dulu tak sampai pun rm500.."


and mak aku cakap kat pak menakan aku...

"ni ******* (yang dot2 banyak ni nama aku sebenarnya....hehe..tapi rahsia...) cakap dia tu (sepupu aku) makan ape jek sampai belanja makan RM500...budak ni jangan mewahkan sangat...jangan bagi pegang duit sangat....duit PTPTN tu pun dia ada gak.."


pak menakan aku jawab....

"mak menakan dia la cakap...kalau nak makan tu makan jek...jangan kisah pasal duit..."


tu dia ada pinjam PTPTN lagi tu...aku tak boleh nak imagine macam gaya hidup sepupu aku tu...tapi aku tak la terkejut sangat pun...sebab mak menakan aku memang manjakan anak2 dia...so no wonder la perbelanjaan anak dia macam tu...berbanding dengan keluarga aku...mak abah aku memang didik kami dengan berbelanja cara sederhana jek...jangan mewah sangat...parents aku bukan Datuk ke, Tan Sri ke, kerabat diraja tu jauh sekali.....hahahahaha....memang tak la...

sederhana tu perlu dalam kehidupan seharian....supaya kita ni tak la orang kata suka menunjuk2...bagi sesape yang ada anak tu...didiklah anak korang dengan cara sederhana....yang ada adik2 tu *macam aku* ajar adik2 korang berjimat-cermat...memang aku selalu bebel kat adik lelaki aku jangan suka bazir duit...dia tu suka naw main game...memang 24/7 game jek memanjang....kadang2 laptop aku pun jadi sasaran dia main game...tapi bila aku dapat tahu dia main game kat laptop aku memang aku bising...da tu bila charger game dia rosak...mak aku gak yang dia paw...aritu kami keluar mak aku belikan charger baru untuk game dia...aku apa lagi...bebel la kat dia...and dia just wat dekkkkkk jek....hangin betul aku..tapi nak buat macam mana..anak last...memang manja!!!!!

tapi adik aku tak la boros sangat...tang game tu jek la kena kawal sikit...kalau bukan aku yang bising...akak2 aku yang memang sedia garang tu akan tolong bebelkan...hehe...al maklumlah....adik2 beradik semua garang2 belaka...ikut perangai mak...hehe...PEACE!!!!



INGAT!!!!





No comments:

Post a Comment