Friday 9 March 2012

aku mahu berdiri diatas kaki aku sendiri...


walaupun aku sendirian...tapi aku tahu DIA akan senantiasa berada disisi aku...

dulu aku boleh luahkan segala cerita kepada mereka...group kami memang terkenal dalam kelas tu..sebab kami ni jenis havoc sikit dalam kelas...*kecuali aku...aku tetap ayu...hahaha...perasan!*...tapi kini...aku sendirian...aku tak mahu menyusahkan mereka...walaupun aku tahu mereka sentiasa ada dengan aku...aku tahu...SEBAB ITU ADALAH PERANAN MEREKA SEBAGAI SAHABAT...tapi aku juga tahu...masing2 punya masalah masing2...perlu ke aku membebankan mereka dengan permasalahan aku pulak???? aku bercakap berdasarkan pengalaman...tak semua orang boleh mendengar cerita kita...baik duka mahu pun suka....kalau ada pun tak ramai...hanya sekerat dua jek..


aku pernah melaluinya....baik sebagai pendengar mahu pun pencerita...kedua2nya pernah aku rasai...jadi aku memang tahu perasaan mereka...dan teramat sakit bila orang yang selalu dengan kita tiba2 hilang macam tu je...aku pernah rasa benci kat dia...aku pernah rasa sangat marah kat dia...aku ingat dia akan jadi pendengar setia aku...tapi aku silap...aku terlalu bergantung harap kat dia...bertahun aku pendam perasaan aku...bertahun aku pendam kesedihan aku...tapi akhirnya aku sedar.. semuanya salah aku jugak...terlalu bergantung kepada mereka sehingga tak boleh nk berdiri diatas kaki sendiri...kata2 cikgu aku benar belaka...walhal dulu kami beria2 menafikan kata2 cikgu kami...betul la orang tua2 kata...mereka terlebih dulu makan garam dari kita...dan aku akui semua tu...memang sakit untuk aku terima semua tu...tapi aku perlu bangkit untuk aku teruskan hidup aku....


setelah bertahun aku simpan kesedihan aku...kemarahan aku...akhirnya aku berterus-terang kat dia...dan ternyata dia macam tak percaya dengan apa yang aku cerita kat dia...dia tak sangka aku akan jadi sampai macam tu...dan malam tu kami sama2 menangis depan laptop...hahahaha...*kami berhubung di alam maya...kalau depan2 da sah2 berpeluk sakan...menangisi kealpaan masing2*...aku tahu aku salah sebab salahkan dia atas apa yang berlaku...dia ada terangkan kat aku kenapa dia jadi macam tu...dan aku tak salahkan dia da..dia pun ada sebab dia sendiri sampai dia bertindak macam tu...


kini kami berkawan semula...dan aku da lupakan segala2nya pasal kami dulu...aku tak nak ingat lagi...aku tak nak sakit macam dulu lagi...hidup macam orang tak ada perasaan walaupun orang sekeliling tengok aku ketawa terbahak2, senyum sampai ke telinga...tapi dalam hati aku...hanya aku dan DIA saja jek yang tahu...betapa aku menangisi kesedihan aku...memang terserlah ketidakpandaian aku kan...hahahahahaha....sejak itu aku tak mahu bergantung harap kat orang lain lagi..walaupun 'dia' tu merupakan salah seorang sahabat baik aku sendiri...aku lebih rela pendam semuanya dari merasa sakit tu lagi...sungguh aku tak mampu untuk menghadapinya lagi...aku tak sanggup...


GURU YANG BANYAK MENGAJAR AKU TENTANG HIDUP ADALAH PENGALAMAN...dengan pengalaman kita tahu dimana silap kita..supaya kita dapat perbetulkan dan tak tersesat sepanjang hidup kita...dan dari pengalaman jugak la aku kenal setiap ragam makhluk Allah yang bernama MANUSIA...aku harap aku akan lebih matang dalam hidup aku...*walaupun orang selalu kata aku budak sekolah lagi...hehehehe*....dan AKU MAHU BERDIRI DIATAS KAKI AKU SENDIRI...



#aku bukanlah kawan yang baik...sebab aku pernah kecewakan kawan baik aku sendiri...aku tahu risiko yang aku hadapi bila aku berterus-terang dengan dia...tapi aku tak nak jadi kawan yang hipokrit...dan kini kami hanya kawan biasa...aku cuba untuk biasakan diri aku walaupun ternyata aku tak mampu...kepada 'dia'...kalau kau ada baca entry ni....cerita aku kat atas tu bukan pasal kita...tapi pasal aku dengan orang lain...aku harap kau tak salah faham...dan MAAFKAN AKU ATAS APA YANG DA TERJADI ANTARA KITA....AKU MINTAK MAAF SANGAT2...WALAUPUN AKU TAHU KESALAHAN AKU KAT KAU TERLALU BESAR.....kalau aku kat tempat kau pun mungkin aku akan lakukan perkara yang sama...aku tak marahkan kau...dan aku tak salahkan kau...TERIMA KASIH SAHABAT KERANA MASIH TERIMA AKU SEBAGAI KAWAN WALAUPUN HUBUNGAN KITA TAK MACAM DULU LAGI....AKU SAYANGKAN KAU....DAN AKU RINDU KAU SANGAT2...



FRIENDSHIP ISN'T HOW YOU FORGET,
BUT HOW YOU FORGIVE,
NOT HOW YOU LISTEN,
BUT HOW YOU UNDERSTAND,
NOT HOW YOU SEE,
BUT HOW YOU FEEL,
NOT HOW YOU LET GO,
BUT HOW YOU HOLD ON....






No comments:

Post a Comment