Wednesday 8 February 2012

PESAN ORANG TUA2..



orang tua2 selalu kata:


  • jangan menyanyi kat dapur...nanti dapat laki tua...
padahal sebenarnya takut makanan yang kita masak tu hangit...tu jek sebenarnya...hehehehe
  • jangan lalu bawah ampaian...nanti umur tak panjang...
bukan tak boleh lalu pun...just takut kepala tersangkut kat tali ampaian tu jek...
  • jangan makan/minum sambil berdiri...tak elok anak dara buat macam tu...
yang ni memang betul pun...so ikut la yek...tak rugi pun kalau ikut....hikhikhik...
  • anak dara tak elok bersantai kat tangga rumah...nanti tak ada orang nak masuk minang..
ni memang aktiviti aku di masa lapang kalau aku balik kg...hehe...best tu bersantai kat tangga...dengan angin sepoi2 bahasa...hahaha...tapi akan jadi tak best sebab akan ada jek yang tegur aku sebab duduk kat tangga...huhu....dorang tak bagi duduk kat tangga sebab takut orang nampak kita ni macam anak dara yang pemalas...da tak ada keje lain nak buat kan...tu yang orang tua tak kenan tu...hehe
  • jangan potong kuku malam2...tak elok...
memang tak elok pun...tu kalau korang potong dalam gelap...silap aribulan terketip daging sendiri....cuba potong dalam keadaan terang...confirm tak bahaya...hahaha
  • jangan makan bersulam air...nanti perut buncit...
yang ni aku rasa betul kot...haha....sebab aku memang amalkan...haha...tu yang 'slim' ajek...muahahaha
  • anak dara tak elok duduk kat depan pintu rumah...tak manis orang pandang..
ni kes sama macam bersantai kat tangga rumah la...nampak naw pemalasnya korang ni...huahuahua...
  • jangan makan dengan pinggan yang bertindan...tak elok...nanti orang kata papa kedana...
hat ni aku pernah kena tegur masa aku sekolah rendah...kawan aku kata aku miskin sebab makan dalam pinggan bertindan...huhuhu...mak aku pun bising gak kalau aku buat macam ni...tah kenapa sebab musababnya aku tak tahu pulak...korang cari sendiri la yek...
  • perempuan kalau kahwin dengan lelaki yang lebih rendah daripada dia, murah rezeki...
yang ni memang selalu orang kata kat aku...and aku pun selalu kata kat kawan2 aku...sebab da terbiasa dengar orang kata...hehe...tapi sebenarnyakan...orang tua2 kata macam ni sebab dorang takut anak dorang tak ada yang nak nanti...hehe...tu yang terkeluar pesanan yang macam ni...haha...sahih ke tak aku tak tahu la...
  • tak elok kembar kalau naik pelamin serentak...tak elok...
yang ni aku tak pasti la kan...just pernah dengar orang kata jek...yang penting aku tak ada kembar...haha...so tak ada hal la...haha
  • tak elok bergambar bertiga...nanti salah seorang daripada korang akan 'jalan dulu'...
ni selalu terjadi bila aku nak bergambar dengan kekawan aku..tah kenapa tah dorang kata macam ni..aku pun tak paham...huhu..

mesti korang pernah dengar pesanan yang macam ni kan...and maybe korang pernah juga kena tegur kan sebab korang ada buat salah satu daripada perkara diatas...ada yang betulnya pesan orang2 tua ni...tapi ada juga yang hanya nak menakut2kan kita...supaya kita tak buat perkara tu...especially anak dara...anak dara memang banyak pantang larangnya...leceh gak kan jadi perempuan ni...hehe...tapi kita bertuah sebenarnya...cuma kita tak perasan akan betapa bertuahnya kita ni...hahaha...mana yang elok kita ikut la...mana rasa yang tak tu tepuk dada tanya iman yek...hehe...


wasalam...



No comments:

Post a Comment