Thursday 21 June 2012

miscommunication....




sesiapa pun pasti pernah mengalami situasi miscommunication ataupun salah faham....baik dengan parents, family, kekasih hati dan juga kawan2 sendiri...macam mana salah faham ni boleh berlaku??? aku pun tak ada  la pasti sangat...tak amek kos kaunseling pun masa study dulu...kakakakakaka....My Inche Abang pernah cakap cara yang paling berkesan bila kita nak berkomunikasi dengan seseorang tu adalah dengan berdepan dengan orang tu sendiri a.k.a  face to face...cakap depan2 apa yang korang nak cakapkan tu....supaya dia tak tersalah faham...kekadang maklumat yang disampaikan satu pihak tu tak sampai ke pihak lain sampaikan boleh terjadi pergaduhan...tu yang parah tu....so better face to face bila ada sesuatu perkara penting yang memerlukan untuk kita berhadapan dengan individu tersebut....ada jek cara lain yang boleh diguna pakai...macam mesej, calling2...tak pun cara yang paling kuno iaitu surat.....hehehe......*zaman cinta monyet tu dulu memang aku praktikkan benda alah ni....hahahah*...tapi cara ni agak kurang berkesan....bak kata My Inche Abang....hehehe...



aku pernah alami situasi di mana bekas kawan baik aku tersalah faham *kot* akan ape yang aku cakap kat dia...aku cuma mengatakan perkara sebenar...tak tahu la dia faham ke tak apa yang aku maksudkan....kami berkomunikasi di alam maya....walaupun ada simbol2 emo yang boleh diguna pakai...tapi tu tak menggambarkan perkara sebenar....mungkin cara aku yang salah kot time tu...and dia agak menyentap dengan aku....tak pe la...benda da berlalu pun...malas nak ingat da...*kang ingat mula rainbow keluar sebab hujan da turun...hahaha*....


dengan My Inche Abang pun pernah jek terjadi salah faham antara kami...tapi semuanya back to normal...hehehe....sebab My Inche Abang tak cepat melatah macam aku *kot*...and maybe sebab gen kematangan dia terlebih sikit daripada aku, so dia la yang me'neutral'kan balik keadaan...ngeeeeeeee~ *sayang abang...nasib badan la sebab dapat buah hati yang terlebih gen kebudakan2 macam aku...hohoho*




sepatah haram tak faham....kahkahkahkah....









No comments:

Post a Comment